Hvorfor print?

Å finne den perfekte mediemiksen

Det råder ingen tvil om at dagsordenen settes av informasjonsmengden vi omgir oss med. Uansett om det handler om nyheter, meninger, intervjuer eller reklame, om det er skrevet, uttalt eller filmet, så er det informasjon og innhold som styrer og i stor grad strukturerer hverdagen. Medier har stor påvirkningskraft på våre liv, og vi er selv blitt eiere av egne mediekanaler. Tidsskrifter, aviser, tv, internett, mobil og sosiale medier er alle viktige komponenter i enhver reklamekampanje.

Vi vil løfte frem seks ulike typer trykte medier som er egnet som kanaler for markedsføring av merkevarer: Annonser i aviser og tidsskrifter, adressert direktereklame, kundeaviser, uadressert direktereklame og kataloger. Disse kanalene anses å være de viktigste for merkevarebygging på trykk.

Hvordan kan medie- og reklamefolk best utnytte markedsbudsjettene i det brede tilbudet av publiseringskanaler for maksimal rekkevidde, eksponering, ROI, kontakt og engasjement?

Kort sagt: Hva er den mest effektive reklamemediemiksen for merkevarer innenfor produkter og tjenester?

 

Print = den sanselige mediaopplevelsen

Én av de aller viktigste fordelene med trykte medier er at de er fysiske. Veldig mange foretrekker nettopp trykk fordi de liker å kjenne papiret mellom hendene. Det er noe med at det trykte ord oppfattes mer seriøst og viktig – det lever, det er.

Trykte medier har en helt egen evne til å utløse en rekke sinnsstemninger, som følelsen av papir, lukten av blekk eller en annen tilsatt duft.

Papir kan faktisk spises eller lyttes til (for eksempel hvis det er trykket en liten chip inn i arket). Det kan skifte farge hvis det varmes opp eller holdes opp mot lys. En annonse kan føles grov som sand eller myk som silke.

Alt dette bidrar til en sterkt sanselig opplevelse av reklame. Når sansene våre vekkes, øker det effekten av annonsen. I boken Brand Sense skriver Martin Lindstrøm at når en merkevare vekker mer enn tre sanser, øker reklameeffekten med 70 prosent.

    

 

 

 

 

 

 

Trykk i alle kanaler

Det er mange grunner til at trykk er perfekt for markedsføring. Det kan produseres i både store og små opplag, det er lett tilgjengelig og engasjerende, mangesidig og kreativt.

Hver og én av de seks trykte kanalene har sin egen unike og engasjerende kvalitet, og de har alle en naturlig plass i leserens hverdag.

Avisene informerer og utdanner leserne gjennom troverdighet og tillit, mens kundeavisene vekker engasjement med underholdende innhold. Direktereklame har fordelen av å treffe forbrukerne på hjemmebane og vektlegger å levere et målrettet salgsbudskap, mens uadressert direktereklame har en helt unik rekkevidde og ROI.

Til slutt må katalogene nevnes. De gir uvurderlig inspirasjon, ikke minst som pådrivere til netthandel.

Hver eneste kanal har en viktig rolle for gode markedsføringsresultater. I kombinasjon med andre medier er de en effektiv kraft for enhver kampanje og merkevare.

Engasjer målgruppen

Engasjement er nøkkelen til suksessfull markedsføring. Kunsten er å lokke til seg kunden med et oppsiktsvekkende innhold før de belønnes med et interessant tilbud eller en tjeneste. Trykte medier er en pålitelig kilde til nyheter og annen informasjon, og forbrukere tar seg tid til å lese en brosjyre, en avis eller et kundemagasin.

Trykk åpner for en stor mengde innhold, nyheter, informasjon, utdannelse, inspirasjon, spesialtilbud og underholdning – som alt sammen bidrar til å skape et engasjement mellom leser og avsender.

I totalpakken er reklamen en like stor del av leseopplevelsen som det redaksjonelle innholdet, og blader og aviser kan presentere en merkevarekampanje i ideell sammenheng.

 

    

 

 

 

Dypdykk i trykk

Betydelig nevrologisk forskning har studert forskjellen på hvordan vi mennesker håndterer informasjon fra trykk og skjerm. Disse studiene viser at de som leser trykket informasjon leser lengre artikler fordi trykk ikke oppleves like distraherende som digital.

Leseren vil i større grad vie innholdet sin fulle oppmerksomhet. Denne evnen, som kalles dyplesing, skaper også en grundigere refleksjon.

Den ikke tilstedeværende forstyrrelsen i trykte tekster gjør at leseren kan bli helt oppslukt av en lengre artikkel i en avis eller et magasin. Dyplesing handler også om en artikkels ”topologi”, leseren benytter artikkelens struktur, bilder, overskrifter og bildetekster for å navigere seg igjennom innholdet. Strukturen gjør det enklere å finne tilbake til enkelte steder i artikkelen, og på den måten huske innholdet bedre.

   

Integrere papir og piksler

Forbrukernes liv leves i større og større grad online. Sosiale medier beskriver hva vi gjør, Google hjelper oss å finne det vi søker, på YouTube ser vi de siste videoer og vi netthandler på Amazon og CDON.

Papir er det perfekte virkemiddelet for å få lesere online for å besøke annonsørenes hjemmesider eller Facebook. Med QR-koder, utvidet virkelighet (Augmented Reality, AR), NFC eller digitale avtrykk kan lesere få umiddelbar tilgang til spesialsider online.

De ulike mulighetene bygger bro mellom trykte medier og en merkevares tilstedeværelse i de digitale medier, og gjør det mulig å følge om forbrukeradferd resulterer i kjøp. De digitale mulighetene øker effekten av det trykte mediet og forsterker forbrukernes opplevelse.

    

Bruk én eller flere

Trykk kommer i mange former: Fra massemedier (i hundre- til milliontalls eksemplarer) til én til én (den personlige versjonen). Imellom disse finnes formater som for eksempel den spesialtilpassede avisen eller bladet – med titler som er spesialtilpasset til en nisjegruppe.

Moderne, digitale trykkpresser tilbyr markedsførere og medie- og kommunikasjonsbyråer muligheten til å skrive ut komplette publikasjoner helt tilpasset forbrukernes profiler og ønsker. Digitalt innhold kan også integreres i masseproduserte blader dersom det ønskes.

Personifisering øker effekten av trykk fordi forbrukerne foretrekker en skreddersydd løsning fremfor en generisk. Fleksibilitet og tilpasningsevne gjør at markedsførere og merkevareeier kan velge helt riktige trykk for deres merkevare.

   

Trykk øker resultatene

En effektiv markedsføringskampanje fungerer best når trykk brukes sammen med andre mediekanaler som en integrert løsning. Forskning har vist at gjennom å legge til trykk i utvalget av reklamekanaler øker avkastningen for hele kampanjen. Trykk bidrar ikke bare til økt ROI, det kommer i tillegg til å øke effekten av markedsføring på fjernsyn eller i digitale kanaler.

Brand Sciences’ analyse av mer enn 500 europeiske eksempler viser at for hurtig omsatte forbruksvarer ble effekten av fjernsynsreklame 61 prosent høyere i kombinasjon med annonsering i trykte medier. Kampanjens ROI økte med 57 prosent for den samme kombinasjonen.

 

  Se Kraften i trykk. Klikk her for å laste ned 7 grunner til å velge trykk